کد مطلب:122480 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:311

حضرت امام حسن مجتبی و سبب شهادت و تاریخ آن
مطابق مستفاد از اخبار در سبب شهادت آن بزرگوار آمده معاویه بعد از استقرار سلطنت خویش و اطمینان از سكوت معارضین خواست برای ولایت عهد فرزندش یزید از مردم بیعت بگیرد تنها مانع این كار بر حسب صلحنامه وجود امام حسن مجتبی علیه السلام بود لذا بر قتل امام قیام كرد و جعده دختر اشعث را كه زوجه حضرت امام حسن مجتبی (ع) بود مامور این كار نمود و پنجاه هزار درهم با مقداری زهر برای او فرستاد و به او وعده داد اگر حسن بن علی را مسموم كند او را برای یزید پسرش عقد بندد و جعده در اول سال پنجاه هجرت شوهر خود حضرت امام حسن علیه السلام را مسموم ساخت.

چون امام حسن شهید گردید جعده برای معاویه پیغام كرد كه بنا بر وعده باید وفا كنی و مرا به یزید عقد نمائی او راضی نشد گفت زنی كه شوهر خود را به عذر و مكر مسموم كند و جنایت و خیانت بشوهر نماید چگونه قابل اعتماد است و این زن جانیه خسر الدنیا و الآخرة از همه چیز محروم گردید.

در اخبار آمده آخرین سمی كه بوسیله جعده بحضرت امام حسن علیه السلام دادند سوده ی الماس بود و جگر آن بزرگوار را پاره پاره كرد.

حكیم سنائی در سبب قتل آنجناب نظما چنین گفته است:



بی سبب خصم قصد جانش كرد

او بدانست وزان امانش كرد





[ صفحه 258]





بار دیگر بقصد او برخاست

بی گناهی و را بكشتن خواست



پس سیم بار عزم كرد درست

شربت زهر همچو بار نخست



راست كرد و بداد آن ناپاك

كه جهان باد از چنان زن پاك



صد و هفتاد واند پاره جگر

بدر انداخت زان لب چو شكر



جان بداد اندر آن غم و حسرت

باد بر جان خصم او لعنت



امام حسن بر اثر آن زهر شهید گردید چون خواستند جنازه آن مظلوم مسموم شهید را در روضه جدش دفن نمایند عایشه بتحریك همان كسانی كه او را بجنگ جمل قیام دادند سوار استری شد و گفت من نمی گذارم جسد امام حسن را در این حجره دفن كنید این حجره از آن من است محمد حنفیه پیش رفت و خطاب بعایشه چنین گفت:



تجملت تبغلت و ان عشت تفیلت

لك التسع من الثمن و فی الكل تصرفت



یك روز سوار شتر می شوی جنگ جمل را بپا می كنی امروز هم سوار قاطر شدی برای خونریزی و اگر روز دیگر بمانی سوار فیل خواهی شد.

بایداز این زن پرسید اگر تو بر حسب الارث مالكیتی در این حجره داری پیغمبر اكرم نه زن داشت بنابراین سهم الارث تو هشت یك از نه یك خواهد بود چگونه توكل این خانه را تملك نموده و مانع دفن حسن (ع) فرزند رسول خاتم صلی الله علیه و آله و سلم شده ای و لنعم ما قال الصقر البصری.



[ صفحه 259]





و یوم الحسن الهادی علی بغلك اسرعت

و بایست و مانعت و خاصمت و قاتلت



و فی بیت رسول الله بالظلم تحكمت

هل الزوجة اولی بالمواریث من البنت



لك التسع من الثمن فبا الكل تملكت تصرفت

تجملت تبغلت ولو عشت تفیلت



باری بفرمان این زن نعش امام حسن مجتبی (ع) تیر باران گردید و نعش حضرت را بجانب بقیع حمل دادند و آنجا دفن نمودند.

در تاریخ شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام سه قول است یكی آنكه در هفتم ماه صفر و قول دیگر در بیست و هشتم صفر و بقول سوم آخر ماه صفر در سال پنجاهم هجرت شهادت آن بزرگوار واقع شده است قول او بنقل مصباح و قول دوم بنقل مناقب و قول سوم بنقل كافی در روضه الواعظین است.

در كشور ایران شیعیان این هر سه روز بعزاداری و سوگواری می پردازند خداوند قبول فرماید و اجر عظیم به آنها مرحمت فرماید در فضیلت گریه كردن بر آن حضرت روایات بسیار نقل شده است از جمله اینكه پیغمبر اكرم (ص) فرموده هر كس بر او بگرید دیده اش كور نشود روزی كه دیده ها كور می شود و هر كه بر مصیبت او اندوهناك شود اندوهناك نشود آن روزی كه دلها اندوهناك شوند و هر كه در بقیع او را زیارت كند قدمش بر صراط ثابت گردد روزی كه قدمها بر آن لرزان است، و باید دانست كه قبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام باین وضع فعلی نبوده است قبر مبارك امام حسن مجتبی علیه السلام سابقا دارای صندوق و ضریح و روضه و قبه و بارگاه و كفش كن و ایوان و رواق بوده كه در سال نود و پنج بنا شد و متاسفانه وهابیها ویران كردند و تمام آن آثار را محو و نابود نموده اند و هر چند تجدید بنا و قبه و بارگاه آن بزرگوار تكرار



[ صفحه 260]



شد ولی باز دست وهابی آنرا خراب كرد و اكنون وضع بقیع بصورتی است كه مشاهده می شود.

همین بس است برای مظلومیت امام حسن مجتبی علیه السلام كه آنحضرت در حیات و ممات هر دو مظلوم واقع شده است (الا لعنة الله علی القوم الظالمین)